«…Ακόμα
και σήμερα δεν έχει σιγάσει η διαμάχη γύρω από το ζήτημα γιατί οι ελληνικές
δυνάμεις, που υπερτερούσαν αριθμητικά και δεν ήταν πολύ χειρότερα εξοπλισμένες
από τα στρατεύματα του Κεμάλ, οδηγήθηκαν σ’ αυτή την καταστροφική ήττα».
DOUGLAS DAKIN, «Η ενοποίηση της Ελλάδας
1770-1923», εκδόσεις ΜΙΕΤ
Η ήττα του ελληνικού στρατού τον
Αύγουστο του 1922 από τους κεμαλικούς εθνικιστές έθεσε τέλος σε μια επώδυνη
ιστορική διαδικασία, κατά την οποία η προνεοτερική, πολυεθνική, ισλαμική
Οθωμανική Αυτοκρατορία παραχωρούσε τη θέση της στο έθνος-κράτος, στη νέα
πολιτειακή μορφή που εμφανίστηκε στην ιστορία του ανθρώπου με το δυτικό
Διαφωτισμό. Με την ελληνική ήττα στις 13 Αυγούστου 1922 (με το παλαιό
ημερολόγιο), ο πολυεθνοτικός οθωμανικός χώρος μετατρεπόταν αποκλειστικά σε
μονοεθνικό τουρκικό. Όσοι από τις πολυάνθρωπες χριστιανικές κοινότητες (Έλληνες
της Ανατολής, Αρμένιοι, Ασσυροχαλδαίοι) δεν εξοντώθηκαν, υποχρεώθηκαν να
εκπατριστούν. Ενώ οι πολυεθνοτικοί και πολύγλωσσοι μουσουλμανικοί πληθυσμοί
υποχρεώθηκαν από το νέο κράτος που δημιούργησε ο Μουσταφά Κεμάλ και οι
Νεότουρκοι σύντροφοί του να μεταμορφωθούν σε εθνικά Τούρκους.
Η ήττα των Ελλήνων - και
συνακόλουθα και των Αρμενίων - υπήρξε η επιβράβευση της πολιτικής που είχε
υιοθετήσει η ακροδεξιά τάση των Νεότουρκων (Τζεμάλ, Ενβέρ, Ταλαάτ) που είχε
καταλάβει πραξικοπηματικά την εξουσία από το 1908. Παρ’ ότι η διαδικασία
δημιουργίας έθνους-κράτους ήταν βίαιη, όπως κάθε μορφή διοίκησης που εμπεριέχει
την κυριαρχία επί ανόμοιων πληθυσμών, εν τούτοις με τους Νεότουρκους εμφανίστηκαν
κάποια νέα χαρακτηριστικά. Η πρωτοτυπία των Νεότουρκων ήταν ότι για πρώτη φορά
στα σύγχρονα χρόνια μια εξουσία, τελείως ψύχραιμα:
*επιλέγει εξαρχής ρατσιστικά
κριτήρια,
*εντοπίζει και προγράφει τα
θύματα,
*διαμορφώνει και διαχέει στους
υπόλοιπους μια ιδεολογία μίσους,
*ακολουθεί μεθόδους κοινωνικού
αποκλεισμού των στοχοποιημένων πληθυσμών,
*συγκροτεί και οργανώνει σε
ήρεμους καιρούς παρακρατικούς μηχανισμούς που θα αναλάβουν τη «βρομοδουλειά»
όταν το επιτρέψουν οι γενικότερες συνθήκες.
Αυτά ακριβώς έκαναν για πρώτη
φορά στη σύγχρονη εποχή οι Τούρκοι εθνικιστές με τη βοήθεια των Γερμανών
ιμπεριαλιστών και τα κορύφωσαν 20 χρόνια μετά οι ναζί.
...και στρατιώτες εκκενώνουν τη
Μικρά Ασία
...και στρατιώτες εκκενώνουν τη
Μικρά Ασία
Ο Μουσταφά Κεμάλ θα εκφράσει αυτή
την πολιτική μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν θα συγκροτήσει το
εθνικιστικό του μέτωπο, εκδιώκοντας σκληρά τους Οθωμανούς αντιπάλους του που
αρνούνταν την εθνικιστική του ατζέντα, καθώς και τις μη τουρκικές μουσουλμανικές
μειονότητες που προσπάθησαν να αρθρώσουν έναν αυτόνομο λόγο. Αφού εξόντωσε κάθε
πραγματικό ή δυνητικό αντίπαλο εντός του μουσουλμανικού χώρου, προσπάθησε
επιτυχημένα - παρ’ ότι υπήρξε ένας αντικληρικαλιστής μεσοπολεμικός ακροδεξιός-
να ενδυθεί το ρόλο του gazi, δηλαδή του ιερού πολεμιστή του Κορανίου, και να
κηρύξει τζιχάντ, δηλαδή «ιερό πόλεμο κατά των απίστων».
Με τη βοήθεια των Ιταλών και των Σοβιετικών
κατ’ αρχάς, των Γάλλων στη συνέχεια, την ουδέτερη στάση των ΗΠΑ αλλά και των
Βρετανών αρκετά αργότερα, θα καταφέρει να συντρίψει τον ελληνικό στρατό, το
αξιόμαχο του οποίου είχε καταβαραθρωθεί εξαιτίας της πολιτικής των Μοναρχικών,
αλλά και των Ελλαδικών κομμουνιστών του Πουλιόπουλου.
Η διαμόρφωση ενός αρνητικού
σκηνικού σχετιζόταν με πλήθος παραγόντων, όπως:
-η εγκατάλειψη των Ελλήνων του Πόντου στη μοίρα τους από τις
κυβερνήσεις του Λαϊκού Κόμματος,
-η άρνηση δημιουργίας ντόπιου μικρασιατικού στρατού τη στιγμή που
άρχισαν να κυριαρχούν τάσεις αποχώρησης της Ελλάδας από τη Μικρά Ασία,
-η σύγκρουση στα υψηλά στρατιωτικά και πολιτικά κλιμάκια,
-η άρνηση του Ιωάννη Μεταξά να αναλάβει την αρχιστρατηγία του
ελληνικού στρατού μετά την αποπομπή του Παπούλα,
-η ανάληψη της αρχιστρατηγίας από τον περιορισμένης ικανότητας
Χατζηανέστη,
-η αποδυνάμωση του μετώπου λόγω της επιχείρησης κατάληψης της
Κωνσταντινούπολης κ.λπ.
Η συντριβή των Ελλήνων τον
Αύγουστο του 1922 και τα όσα τραγικά επακολούθησαν της νίκης των κεμαλικών δεν
υπήρξαν ένα νομοτελειακό γεγονός, αλλά απόρροια της διαχείρισης μιας μοναδικής
ευκαιρίας από τις ελλαδικές πολιτικές και στρατιωτικές ελίτ. Χαρακτηριστικά
είναι τα όσα περιγράφει ο Αμερικανός συγγραφέας Έρνεστ Μίλερ Χέμινγουεϊ (Ernest
Miller Hemingway), ο οποίος κάλυπτε δημοσιογραφικά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο.
Οι ανταποκρίσεις είναι ιδιαίτερα
σημαντικές. Για την πολιτική των μοναρχικών και του Λαϊκού Κόμματος μετά τις
εκλογές του Νοεμβρίου του 1920 έγραψε: «Οι
Έλληνες ήταν πρώτης τάξεως πολεμιστές και, σίγουρα, κάμποσα σκαλοπάτια παραπάνω
από το στρατό του Κεμάλ. Αυτή είναι η άποψη του Γουίταλ. Πιστεύει ότι οι
τσολιάδες θα είχαν καταλάβει την Άγκυρα και θα είχαν τελειώσει τον πόλεμο αν
δεν είχαν προδοθεί. Όταν ο Κωνσταντίνος ήρθε στην εξουσία, όλοι οι Έλληνες
αξιωματικοί που ήταν σε επιτελικές θέσεις υποβαθμίστηκαν αμέσως σε χαμηλότερες
θέσεις. Πολλοί απ’ αυτούς είχαν πάρει τα γαλόνια τους με ανδραγαθήματα στο
πεδίο της μάχης. Ήταν έξοχοι πολεμιστές και σπουδαίοι ηγέτες. Αυτό δεν εμπόδισε
το κόμμα του Κωνσταντίνου να τους διώξει και να τους αντικαταστήσει με
αξιωματικούς που δεν είχαν ακούσει ποτέ τους να πέφτει ούτε μία τουφεκιά. Αυτό
είχε αποτέλεσμα να σπάσει το μέτωπο».
————————————————————————-
(*) Ο Βλάσης Αγτζίδης είναι
διδάκτωρ σύγχρονης Ιστορίας-μαθηματικός, https://kars1918.wordpress.com/. Το
κείμενο αυτό είναι τμήμα της εισαγωγής στην συλλογική έκδοση: «Ε-Ιστορικά» της
Ελευθεροτυπίας (2014), με τίτλο «Γενοκτονία
στην Ανατολή. Από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στο έθνος-κράτος»,
με κείμενα των Taner Akçam, Fikret
Baskaya, Ahmet Oral, Dogan Akanli, Attila Tuygan, Pervin Erbil, Fuat Dundar,
Μehmet Akyol, Izmail Besiktzi, Sait Çetinoğlu, Sibel Ozbundan Γιάννη Σκαλιδάκη
κ.ά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Περιμένουμε τα σχόλιά σας!